Kunstlokaal.jouwweb.nl
INTRODUKTIE » mode » inleiding mode

inleiding mode

Mode is wat in bepaalde periode aantrekkelijk is, uitgedrukt in onder andere kleding, kapsels en lifestyle. De mode verandert vaak per seizoen. Kijk naar kleding: het ene seizoen moeten alle broeken op heuphoogte gedragen worden en zeer strak om de benen. Het opvolgende seizoen kan dat écht niet meer: de broeken mogen zo hoog mogelijk worden opgetrokken met zeer wijd uitlopende pijpen. Er zijn mannen en vrouwen die hier totaal geen probleem mee hebben, omdat ze naar eigen zeggen de mode niet volgen en dragen wat ze zelf leuk vinden. Toch kan dit kan bij menig vrouw (en man) stress veroorzaken, want kleding die vandaag helemaal hip is, kan je de volgende dag echt niet meer mee gezien worden.

 

Maar wie bepaalt nou eigenlijk welke kleding in de mode is? En vanaf wanneer is iets mode en wanneer stopt deze trend weer? Dit zijn meestal de belangrijkste mode ontwerpers in de fashionhoofdsteden van deze wereld: Parijs, Milaan, Los Angeles en New York. Wat zij laten zien op de catwalk is vaak een impressie van wat wij het seizoen daarna zien hangen in de grote winkelketens. En wanneer deze trend gevolgd word door trendzetters is er een grote groep die volgt.

 

Mode heeft vrijwel altijd bestaan. In de prehistorie was het wellicht niet zo belangrijk hoe men erbij liep. De Grieken en Romeinen kenden wel zeker al mode. Zij voegden individuele details en accessoires toe aan hun kleding. In de middeleeuwen had de adel prachtige kleding, terwijl het gewone volk in lompen gehuld was. De stand waartoe men behoorde bepaalde de wijze van kleden. Bijgevolg kon men iemands sociale klasse en positie in de maatschappij aflezen aan de kleding. Deze code verviel na de Franse Revolutie. Door het wegvallen van een dwingende norm ontstond pas echt zo iets als mode in de vorm van een richtsnoer, een na te streven model. Ook het ontstaan van merkkleding is aldus te verklaren. Strenge kledingvoorschriften gelden nu nog in formele omgevingen (leger, politie, sommige bedrijven), zijn strikt bepaald door religies zoals bij de (Genootschap der Vrienden Quakers, Joden en in de Islamcultuur) en worden gerelateerd aan etnische minderheden