Arthouse is een term die wordt gebruikt om de bioscopen aan te duiden die kleinere artistieke films draaien. Deze films worden ook wel aangeduid als arthouse-films. Vaak zijn ze met minder geld gemaakt en trekken doorgaans een minder groot publiek dan mainstream films. De bioscopen die zich op dit segment richten worden ook wel filmhuis genoemd. Arthouse komt van het Engelse art house.

Filmhuizen draaien doorgaans films voor de cinefiele bezoeker. Dit zijn meestal films die niet interessant zijn voor grote commerciële releases. Dat zijn niet alleen kleine artistieke films, maar ook bijvoorbeeld oudere cultfilms, filmklassiekers en films waarin geen Engels of Nederlands gesproken wordt. Ook al behoorden deze films vaak van origine wel tot de mainstream, zijn ze enkel interessant voor een kleine, geïnteresseerde doelgroep en draaien ze dus in filmhuizen

 

DANCER in the DARK. 

FILM VAN LARS VON TRIER

De Tsjechische immigrante Selma werkt dag en nacht om een oogoperatie voor haar zoon Gene te bekostigen, zodat hij niet blind zal worden. Zelf is zij door deze erfelijke ziekte al zeer slechtziend, maar dat weerhoudt haar er niet van om levensgevaarlijk werk te verrichten. Als ze bijna al het geld bij elkaar heeft gebracht, wordt zij bestolen door de bevriende buurman op wiens erf zij een huisje huurt. De ontdekking van de misdaad draait uit op een drama.
Het noodlottige verloop is des te wreder, omdat haast iedereen in de film het toonbeeld van menslievendheid is. Ook Selma's collega Kathy, gespeeld door Catherine Deneuve, haar aanbidder Jeff en de bewakers in de gevangenis hebben het beste voor met de wereld en met Selma in het bijzonder. Lars von Trier zelf schept er daarentegen haast een satanisch genoegen in om de tragische heldin zo veel mogelijk dwars te zitten. Dat zorgt voor momenten die even komisch als hartverscheurend zijn

 

art house films

The diving bell and the butterfly

The Diving Bell and the Butterfly is een ontroerende en meeslepende film die ervoor zorgt dat het publiek niet eerst een beroerte hoeft te krijgen om het leven te waarderen. Het verhaal van Jean-Dominique Bauby had best wat uitvoeriger aan bod kunnen komen, maar als je meer wilt weten kun je altijd nog het boek kopen

 

DOGVILLE film van Lars von Trier

Een zoetsappig sprookje lijkt het, en dat gevoel wordt versterkt door de verteller en de kostuums. Als de echte menselijke aard naar boven komt, verandert dit lieflijke verhaal in een nachtmerrie. Het gemeenschapsgevoel uit zich namelijk op een andere manier dan wie dan ook had kunnen voorspellen: gezamenlijk proberen de dorpelingen Grace zo veel mogelijk uit te buiten. Dat samen-gevoel wordt versterkt door het ontbreken van muren: het is nooit één persoon die haar verkracht of misbruikt, maar de hele gemeenschap

 

A space odysey film van Stanly Kubrick

Een mysterieuze steen geeft de mensheid in een ver verleden een evolutionaire duw vooruit, en duizenden jaren later, in 1999, wordt eenzelfde steen op de maan gevonden. In 2001 moet ruimteschip S.S. Discovery en zijn bemanning, Kapitein Dave Bowman en Frank Poole, samen met boordcomputer HAL-9000 onderzoeken wat er eigenlijk aan de hand is

 

Sympathy for the Devil (film)

Sympathy for the Devil (origineel uitgebracht als One Plus One) is een film uit 196, geregisseerd door Jean-Luc Godard en wisselt een documentaire over de Engelse band The Rolling Stones af met surrealistische, avant-gardistische en politiek getinte scènes en dialogen.

Samenvatting

Centraal in de film staan de Stones die in de studio werken aan de opnames van het nummer Sympathy for the Devil. De lange, ononderbroken shots geven een goed beeld hoe de band werkt en schaaft aan het nummer. Goed te zien is hoe gitarist Brian Jones tijdens de opnames steeds stiller en geslotener wordt, enkele maanden later wordt hij dan ook door zijn collega's ontslagen. De waan van de dag komt tot uiting als Jagger een regel in de liedtekst die refereert aan de moord op John Kennedy moet veranderen als ook diens broer Robert Kennedy wordt vermoord.

De beelden van het opnameproces van de band worden afgewisseld met geënsceneerde en geïmproviseerde monologen, dialogen en vervreemdende taferelen in bijvoorbeeld een boekhandel en een autokerkhof. Aan bod komen thema's als democratie, marxisme en rassenemancipatie. Stuk voor stuk gevoelige thema's, die in die tijd het maatschappelijke en politieke debat beheersten. Een wrange scène wordt gespeeld door echte leden van de Black Panther-beweging, die zich lijken voor te bereiden op een gewapende strijd.

 

FESTEN. 

Deens familiedrama in Dogma stijl, waarin tijdens de zestigste verjaardag van een vader een gruwelijk verleden wordt onthuld door een van zijn zoons

Vader Helge, het sterke hoofd van een wegestelde Deense familie, viert zijn zestigste verjaardag. Zijn kinderen, twee zoons, een dochter en hun aanhang, komen een feestelijk diner bijwonen maar ze zijn niet allemaal van plan er een groot feest van te maken. Een van de zoons grijpt het evenement aan om een gruwelijk geheim uit het verleden te onthullen en hierdoor barst de bom

 

Volgens een legende is eeuwen geleden een vloek van geweld uitgesproken over de Inuit-gemeenschap op de Canadese poolcirkel. Generatie op generatie bevecht men elkaar om de macht van de stam. Zo heeft Ipkarnak de leider vermoordt en zijn rivaal Alaralak uitgeschakeld. Diens zoons Innuksuk en Ungalaaq komen op hun beurt tegenover Ipkarnaks zoon Arnatsiaq te staan, die de nieuwe leider is geworden. Hij wil Ivalu tot vrouw maar zij is verliefd op Ungalaaq.

De witte ijsvlaktes en hemelsblauwe lucht vormen een perfecte achtergrond voor een historische vertelling over liefde, goed en kwaad

 

Volgens een legende is eeuwen geleden een vloek van geweld uitgesproken over de Inuit-gemeenschap op de Canadese poolcirkel. Generatie op generatie bevecht men elkaar om de macht van de stam. Zo heeft Ipkarnak de leider vermoordt en zijn rivaal Alaralak uitgeschakeld. Diens zoons Innuksuk en Ungalaaq komen op hun beurt tegenover Ipkarnaks zoon Arnatsiaq te staan, die de nieuwe leider is geworden. Hij wil Ivalu tot vrouw maar zij is verliefd op Ungalaaq.

De witte ijsvlaktes en hemelsblauwe lucht in Atanarjuat vormen een perfecte achtergrond voor een historische vertelling over liefde, goed en kwaad. Op het ritme van de seizoenen ontspint zich een verhaal over twee eerzame broers, de oudere, sterke Amaqjuaq en de snelle Atanarjuat. Een jong egocentrisch dorpshoofd bestrijdt de beide mannen omdat de vrouw die hem beloofd werd hem omwille van een oude traditie ontglipte. Zijn wraakgevoelens zorgen voor een breuk in de harmonie van de kleine gemeenschap.Opvallend in Atanarjuat is het belang van de sjamanen. Alhoewel nooit in beeld, zijn zij de drijvende krachten die zorgen voor heil en ontij in de oude Inuit-legendes.

Met minutieuze aandacht voor het detail streeft Kunuk (1957)naar authenticiteit. Het verhaal is voor hem een middel om facetten van de Inuit-cultuur over te dragen. Een tatoeage op het gezicht van een vrouw, het leven in een iglo, haar- en klederdracht, de wisselende seizoenen en allerlei alledaagsheden krijgen bij Kunuk een even belangrijke plaats als het drama. Norman Cohns visuele aanpak en Kunuks vertellende kracht en visie op tijd en ruimte onttrekken de film aan exotisme. Hun oog voor mens, dier, natuur, hun passie voor het onderwerp en de gedrevenheid waarmee ze te werk gaan, resulteerde in een mijlpaal binnen de Inuit-film en een bekroning in Cannes voor het beste debuut.

Maak jouw eigen website met JouwWeb