film noir

 

inleiding film

Het woord film verwijst naar de celluloidstrip waarop vroeger films werden vastgelegd. Primitieve manieren om bewegende beelden te vertonen werden in de tweede helft van de negentiende eeuw ontwikkeld. Maar de geboorte van de film als publiek vermaak is heel duidelijk op één dag te vieren: op 22 maart 1895 vertoonden de gebroeders Lumière in Parijs hun eerste film, La sortie des usines Lumière. Op 28 december 1895 vertoonden ze in de Salon Indien van het Grand Café in dezelfde stad voor het eerst een film tegen betaling. Daarna ging de ontwikkeling razendsnel: al in maart 1896 werd er voor het eerst in Nederland een film vertoond. Films werden vaak in een kermistent gedraaid; vóór de uitvinding van de film werden in diezelfde kermistenten sensationele toneelvoorstellingen vertoond, dikwijls met acrobaten, maar de film was een technische vinding die de toneelspelers overbodig maakte en spannende of zelfs onmogelijke beelden kon laten zien, goedkoper dus én met meer mogelijkheden.

In de cinematografie gaat het over vastgelegde beelden, vervaardigd door de inwerking van licht op een lichtgevoelige laag op een lange filmstrook, die door de filmcamera rolt tijdens het opnemen. Hierbij werd voorheen ook gebruikgemaakt van optische geluidsopnames op de filmstrook. In het hedendaagse filmproces wordt het geluid echter vrijwel uitsluitend digitaal opgenomen (afgezien van enkele experimentele films of low-budgetproducties met verouderde apparatuur). Ook digitale beeldopnames worden gewoonlijk film genoemd.

 

De filmindustrie begon met films in zwart-wit zonder geluid, ook wel de stomme film genoemd. Later kwam de geluidsfilm, gevolgd door de kleurenfilm. De meeste films worden in een bioscoop vertoond met behulp van een filmprojector. Meer en meer wordt echter digitale projectie gebruikt en deze wordt geacht de klassieke filmprojectie in de toekomst geheel te vervangen. Er worden (vooral in Nederland) ook veel televisiefilms gemaakt die bedoeld zijn voor uitzending op televisie, maar die vaak eerst een aantal weken in de bioscoop worden vertoond.

 

Er bestaan verschillende genres die overeenkomstige stijl-, maar ook inhoudelijke kenmerken vertonen.

 

Een film wordt geregisseerd door een filmregisseur en geproduceerd door een filmproducent, die meestal worden bijgestaan door assistenten, maar die ook één en dezelfde persoon kunnen zijn.

 

 

 

Films worden net als boeken vaak onderscheiden in genres, die het thema van de film beschrijven. Genre moet onderscheiden worden van stijl. De stijl van een film beschrijft een manier van filmmaken die genre-overschrijdend is; films uit verschillende genres kunnen in dezelfde stijl opgenomen zijn, maar films in hetzelfde genre hoeven niet op dezelfde wijze opgenomen te zijn.
Hoe gedetailleerder een genre gedefinieerd is, hoe meer moeite een filmmaker zal doen om van de gebaande paden af te wijken, om genres te combineren, en categorieën te ontwijken. Hierdoor is het soms moeilijk om een film in een bepaald genre te plaatsen.

Veel voorkomende filmgenres zijn:

 Actiefilm/ Animatiefilm/ Avonturenfilm/ Blaxploitation/ Coming out ofAge/ Cultfilm/ Documentaire/ Drama/ Erotische film/ Fantasy/ Film noir/ Historischdrama/ Horrorfilm/ Jeugdfilm/ Komedie/ Korte film (duurt 1-30 minuten)/ Kostuumdrama/ Kunstfilm (Arthouse)Melodrama/ Misdaadfilm/ Musicalfilm/ Oorlogsfilm/ Pornofilm/ Propagandafilm/ Rampenfilm/ Roadmovie/ Romantische film/ Romantische komedie/ Sciencefiction/ Stomme film

 

 

 

 

 

magnolia

Magnolia wijkt in haar vertelstructuur af van wat op dat moment gewoon was in Hollywood. Magnolia verweeft de levens van negen verschillende personages die in San Fernando Valley, Californië leven. De personages worden apart behandeld, maar zijn toch langs verschillende wegen met elkaar verbonden. De karakters ervaren negatieve momenten in hun leven en uiteindelijk draait het in de film om vergeving. Dit vanuit het gegeven in de film dat "wanneer je wel klaar bent met het verleden, het verleden nog niet klaar hoeft te zijn met jou", wat evenals het centrale thema 'toeval' als een rode draad door de film loopt.

amelie

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001) is een Franse romantische komediefilm van Jean-Pierre Jeunet met Audrey Tautou in de hoofdrol. De film, geschreven door Jeunet en Guillaume Laurant, is een geromantiseerde weergave van het leven in Montmartre in Parijs. De film werd een internationale kaskraker en werd internationaal bekroond met vier César Awards (waaronder Beste film en Beste regisseur) en kreeg vijf Academy Award-nominaties. De muziek werd gecomponeerd door Yann Tiersen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Melancholia valt uiteen in twee delen. Het eerste deel vertelt over het dramatische huwelijksfeest van de depressieve Justine (Kirsten Dunst), het tweede is de prelude op de vernietiging van de wereld, gezien door de ogen van haar zus Claire (Charlotte Gainsbourg). Dat einde van alles is de ultieme verbeelding van Justine's melancholie.
De film opent met fantastisch gestileerde, extreme slow motion beelden in een intro die minutenlang aanhoudt en die ook het einde van de wereld al verklapt.

 

Les Intouchables

 

De aan een rolstoel gekluisterde miljonair Phillipe woont in een kast van een huis in Parijs. In diezelfde stad werkt de jonge Senegalees Driss aan schimmige zaakjes. Omdat hij een uitkering krijgt moet hij wel af en toe solliciteren. Dan wordt hij plots aangenomen als de verzorger van Philippe